onvermoeibare directeur
Voor DGA’s, GMs, MDs, CEO’s en gelijkgestemde eindverantwoordelijken. U moet het maar willen én kunnen. De permanente druk van de interne- en externe omgeving. Voor alles en iedereen verantwoordelijk willen voelen. Al multitaskend in diepte en breedte lange dagen maken. En het weekend gebruiken om bij te komen van deze dagen.
OTB schetst misschien een wat somber beeld. Maar het behoeft geen betoog dat een dergelijke eindfunctie veel van u vraagt. In die zin vergelijkbaar met topsport. Waarom denkt OTB dit te weten? Misschien wel omdat één van de eigenaren zelf jarenlang eindverantwoordelijk was en daarom de klappen van de zweep kent of de perceptie heeft deze te kennen.
Snel denken, snel handelen, snel situaties in kunnen schatten, uw opponent snel kunnen lezen, en indien nodig, snel de juiste beslissingen nemen. En dat alles in lijn met uw bedrijfsstrategie, de korte- en middellange termijndoelstellingen, visie, missie en motto. En niet te vergeten, een scherp oog hebben voor de individuele behoeftes van uw organisatie. Een voorwaar onmogelijke opgave, die u natuurlijk met verve vervult. Topsport is het wel. En het is nog leuk ook. Toch?
Omdat OTB u het leven nét wat gemakkelijker gaat maken. Want, OTB gaat u helpen uw organisatie…blijer te maken. Blijer ja, omdat chronisch blije organisaties het volgens OTB altijd beter doen (lees: meer business groei realiseren) dan gematigd blije organisaties. Zo’n organisatie laat zich metaforisch zelf uit, in plaats van telkens uitgelaten moeten worden.
Is dus meer zelfrealiserend, legt meer nadruk op samen-werken, komt sneller met verbeteringen en neigt deze blijdschap door te geven aan elkaar, klanten en leveranciers. In zee gaan met OTB houdt nog steeds in dat u topsport bedrijft, maar dan mogelijk -veel- meer samen met zo veel mogelijk leden uit uw organisatie. Consequentie: uw rol zal meer en meer leiderschap gericht zijn en minder individueel inspannend. En het belangrijkste: uw weekenden zullen opeens echte weekenden zijn…
Kijkt u in de spiegel als het fout gaat? Kijkt u door het raam (en niet per ongeluk) naar de organisatie als het goed gaat? Gelooft u in empowerment, namelijk het delegeren van uw bevoegdheden aan functionarissen die deze willen en kunnen dragen? Maar neemt u ze deze niet af, indien, pak ‘m beet, drie keer gefaald is?
Gelooft u écht in de potentie van uw medewerkers? En laat u zien hoe blij u bent met hun achievements? En publiceert u dat dan ook? Bent u er echt van overtuigd dat u gerust een jaar met vakantie kunt omdat de organisatie zich zelf kan uitlaten?
“…U voert het principe van omgekeerde evenredigheid uit? Namelijk, hoe operationeler uw medewerker, des te vrolijker u wordt indien u geteached wordt door de operatie?…”
U snapt dat uw eerste, tweede en derde lijns managers hier erg aan moeten wennen, net als het door u geïntroduceerde organogram? Welke namelijk 180 graden gedraaid is?
Gewetensvraag: in hoeverre bent u en uw managers bereid een deel van uw bevoegdheden in te leveren, door te geven, opdat de organisatie zichzelf meer gaat uitlaten? Geen stress indien u een deel van de bovenstaande vragen anders ziet of gewoon nog niet ‘drinkt’. Er zullen zeker meerdere routes zijn naar het effectief veranderen van uw organisatie. Het zijn alleen niet de routes die OTB voor ogen heeft.
OTBs diepgewortelde gedachte is dat het fundament voor elke organisatieverandering voor een groter deel bij u en uw management team ligt… altijd. Deze veranderingen, deze aanpassingen én de bijhorende pijn is geheel uw keuze en uw verantwoordelijkheid (en vergeet weer uw managementteam niet).
Eenmaal deze verantwoordelijkheid geaccepteerd en succesvol -in de ogen van de organisatie- geïmplementeerd, dan, en pas dan, is er voldoende ruimte voor het trainen, coachen en counselen van uw medewerkers. Als dat al überhaupt van toepassing zou zijn. Immers, een blije organisatie laat zichzelf uit…
Het creëren van zo’n organisatie, en dat is misschien goed nieuws, zit dus voor een groot deel in verandering van gedrag, doen en laten, bij u en uw managementleden.
Dit kost, buiten uw financiële bijdrage aan OTB, geen geld, het kost slechts grenzeloze toewijding, volledig in lijn met uw paradigma-shift…niet gemakkelijk, maar wel de absoluut meest zinnige activiteit die u als eindverantwoordelijk(en) kunt doen. Vindt OTB.
OTBs garantie: mits excellent uitgevoerd, mits consequent/congruent uitgevoerd ervaart u, sneller dan u verwacht, een organisatie die met u gaat samenwerken. Een organisatie die u gaat ‘driven’. Een autonome organisatie die zichzelf zakelijk bevlekt. Eentje waar niet telkens om een hoger salaris gevraagd wordt (note: is vaak een symptoom van een niet blije organisatie). Een organisatie in balans, die zichzelf gemakkelijk kan uitlaten en u er nog eens trots naar kijkt.
OTB beschreef eerder het belang van blije organisaties. Of dat te rijmen valt met bijvoorbeeld persoonlijke confrontaties aangaan? OTB denkt van wel. Misschien kan het één niet zonder het andere? Een louter blije organisatie zonder krachtige sturing is slechts…een blije organisatie. Andersom, krachtige sturing zonder plezier met KPI zorgt voor (mentaal) uitval.
Het is de kracht van OTB om de twee gepercipieerde uitersten, een blije organisatie en een geprovoceerde/push organisatie aan elkaar te rijgen. Het maakt OTB uniek deze twee aspecten te zien en beide evenveel strategische waarde toe te kennen. Elk plan, elke training, elk voorstel, elk aan tafel gesprek is hiervan doorspekt. Het is dan ook de Yin Yang van OTB. Over uniek gesproken: om OTB messcherp te houden, hanteert OTB een gewaagde ‘no cure no pay’ garantie. Daarom geen luchtkastelen doelstellingen, maar de echte, die wel passen in uw realistische wereld.
Tot nu ging het louter om u en uw managementteam. Echter, OTB voegt ook waarde toe aan ambachtsgebieden sales, marketing en management. Afdelingen waar u waarschijnlijk (indirect) verantwoordelijkheid voor bent. Daarom onderstaand een overzicht van activiteiten –binnen sales marketing en management– waar OTB zich graag voor laat gebruiken:
- Ontwerp én implementatie van micro-blue ocean* strategieën
- Interim indien verandering gewenst is
- Coaching mits bestand tegen OTB
- Ontwerp en implementatie van tight-fit trainingen
- Meesterlijk presenteren (in slechts 3 dagen)
- Sales: beurstraining ‘jaag je klanten weg’
- Only4 new business: masterclass OTBs prospectmanagement™
- Voor managers: afkicksessies ‘stop met managen’
- Marketing & Communicatie: opkicksessies ‘start nu met micro blue oceans’
“…U zult niet de eerste zijn. Niet geremd door meer beeldvorming, kan de eerder geschreven tekst ‘een blije organisatie laat zichzelf uit’ vreemd, soft en zweverig overkomen. U vindt dit omdat u nog geen geen kennis heeft gemaakt met eigenaren Anphil en Michel…”
Aan tafel kan de directheid en vastberadenheid inzake hun gedachtegoed bijna intimiderend, pijnlijk en confronterend overkomen . Ter verdediging: er is maar één reden waarom de heren zijn zoals ze zijn: het unieke – voor hun alles omvattende- blijgedachtegoed, is gewoon genadeloos effectief.
Effectief in termen van duurzame businessgroei, margeverbetering, kostenverlaging, zinvolle innovatiegroei en behoud van (goede) medewerkers.
“…Jawel, de methode is zeer mensgericht, maar de resultaten zijn concreet en altijd in lijn met uw doelstellingen . Daar wordt zelfs de meest introverte financial controller opgewonden van…”