Three Little Words
Drie kleine woorden, nog niet eerder toegepast in een offerte voor één van onze klanten. Had een onevenredig effect op onze zakelijke relatie. Mede eigenaar Anphil en ik waren hier tamelijk verbaasd over.
Mijn intentie, tijdens het toevoegen van van deze woorden, was om de offerte net wat gezelliger, net wat toegankelijker te maken. Het was niet de bedoeling te strooien met een Micro Blue Ocean. En toch deed ik het.
——-
Even ter sync met u: Micro Blue Oceans, OTBs trademark, gaan over het creëren van onderscheid, over uniek zijn en over vernieuwend zijn. Ieder op zijn eigen niveau…dus voor elke medewerker.
Onderscheid in de ogen van de organisatie, maar ook buiten de organisatie (in hoofdzaak prospects en klanten). OTB gelooft zelfs dat afdeling boekhouding een progressieve, provocatieve, anders dan andere afdeling kan zijn. Er zijn mensen die ons niet geloven. Anphil en ik zien dat anders.
Het leuke van micro blue oceans is dat iedereen onderscheidend kan zijn. Iedereen. Lees: iedereen
Waarom iedereen dat kan? Het onderscheid hoeft namelijk niet huge te zijn. Je hoeft geen mega anders dan andere strategie te ontwikkelen om mee te doen met Micro Blue Oceans. Ze mogen klein zijn. Ze mogen in andermans ogen zelfs nietsbetekenend zijn. Zo lang een Micro Blue Ocean een uniek karakter heeft, is het goed, is het zuiver en is het vaker dan je denkt, doeltreffend.
—–
Terug naar “three little words”. Ik had dus, ter verfraaiing van mijn offerte, drie woorden toegevoegd. Drie woorden die ik in deze context nog niet eerder had gebruikt. Waarom? Gewoon, omdat het mij leuk leek. Want, het was een gekende klant, en ik laatst met hem een goed en diepgaand gesprek had.
Ik had niet kunnen bevroeden dat klant, specifiek door deze toevoeging mij een uitgebreide, oprechte en diepe reactie zou gaan sturen. Inclusief een bevestiging van de opdracht. Dit alles… gebaseerd op drie woorden. Ik had er geen woorden voor, op dat moment.
Ik wens dat iedere offertemaker deze drie woorden eens toepast in zijn of haar communicatie. Mits gemeend.
Zakelijk zijn is prima. Zakelijk communiceren is een prima default. Maar wie wordt nu blij van zakelijk zijn? Ik niet. Anphil ook niet. We worden wel blij van persoonlijke oprechte teksten. Want, die gaat over ons, ons mens zijn. Met zo’n bericht hebben het gevoel dat we bestaan. Dat we gezien worden. En geloof me, we willen allemaal gezien worden.
Dus, mocht u zich er voldoende sereen bij voelen. En mocht u het lef hebben zo’n Micro Blue Ocean uit te rollen. Eentje waarvan u weet dat uw concurrent deze niet eens verzonnen krijgt. Dan… kunt u overwegen de volgende drie kleine woorden onderaan de offerte te zetten. fijne – mensen – korting : 10%