DE U EN DE IK VAN CONSULTATIVE SELLING

U en IK

Het verschil wat het verschil maakt. Zonder u, geen ik. Althans, volgens consultative selling 7.0. De kracht van het verschil is dat OTBs trainingen gericht zijn op…u. Niet u zoals u nu bent. Maar u, zoals u waarschijnlijk vroeger u was…

Snapt u het nog?

OTB gelukkig wel. De meest uitgebreide consultative selling 7.0 training bestaat uit twee grote hoofdstukken. Maar u kunt deze hoofdstukken gerust ook als twee afzonderlijke boeken beschouwen. Vanwege de impact, grootte en diepte van beide delen.

Deel I gaat alleen over ik. Alleen over ik.  Een fundamentele ik training, waarin het woord sales (laat staan consultative selling) niet bestaat. Het gaat alleen over ‘ik’. Er wordt niet gesproken over de prospect of over de klant. Daarom is elke vorm van ‘what’s in it for me’ niet bespreekbaar en vooral niet relevant.

Wat is wel relevant?
Training deel I is, volgens OTB recept, provocatief, meer speels maar altijd vasthoudend. Deel I, de ik-training, brengt elke cursist naar zijn hoogst haalbare niveau van ik-zijn. Niet het ik-zijn zoals we dat als volwassenen geleerd hebben, via conditionering verkregen. Nee, het hoogste niveau van ik-zijn is het niveau wat OTB  Be7  noemt.

Be7?
Be7, wees 7…staat voor u, toen u 7 was. Dat is mogelijk heel lang geleden. Indien u gaat diepgraven naar zo lang geleden, komt u hopelijk even in een andere wereld.

Volgens OTB was u toen nauwelijks geconditioneerd, u wilde leren en moest absorberen, u wilde ontdekken en natuurlijk begrijpen. U als zevenjarige stelde daarom spontaan  -want nauwelijks geconditioneerd-  oprechte, fascinerende, scherpe, out of the box, obvious met een pijnlijk randje vragen aan uw omgeving. Zodat uw omgeving u kon voeden met informatie.

.

“….oprechte, fascinerende, scherpe, out of the box, obvious met een pijnlijk randje -vragen aan uw omgeving…”

.

Stelt u zich nu eens voor dat u aan de tafel van de prospect zit. Met exact de nieuwsgierigheid toen u 7 jaar oud was. Met het verschil dat u over veel meer kennis beschikt? Welke vragen zou u dan stellen? En met welke intentie? En hoe zou deze reeks aan intenties overkomen op de prospect? En wat zou dat doen met de sfeer, kracht en vooral de effectiviteit (in de ogen van de prospect) van het gesprek?

OTB traint iedereen, althans diegene die getraind durven worden, naar het allerhoogste niveau van Be7. Een niveau waarin je niet bezig bent met eigen doelstellingen, KPI’s en ‘ik wil en moet scoren’.

Het niveau van Be7 overstijgt dit alles. Namelijk, door al deze volwassen doelen stuk voor stuk weg te nemen, ontstaat een nieuwe dimensie.  Prospect gericht werken in haar puurste vorm. Deze vorm is zo puur omdat u in een Be7 modus in staat bent toegevoegde waarde te bieden, ook al heeft u er nul baat bij. Kunt u zich dat voorstellen? Geen eigen baat hebben met het geven van toegevoegde waarde?

Te groeien van uw nu-niveau naar Be7 vergt moed, wilskracht, eigenzinnigheid, uithoudingsvermogen en slechts een beetje talent. Ook hier geldt dat er getraind wordt, zelfs indien u de trotse bezitter bent van virtuele bloedblaren.

.

Deel II gaat over u. Let op! Niet u, maar over de prospect! De prospect, inclusief de totale omgeving van de prospect staat centraal.  Het tweede deel behandelt het fysieke deel, of beter het hersenen-fysieke deel van consultative selling 7.0.

.

“…De prospect, inclusief de totale omgeving van de prospect staat centraal…”

.

OTB gaat u leren welke concrete stappen u moet doorlopen om uw prospect te helpen zijn performance te verbeteren opdat u uw performance kunt verbeteren.

Dus, het tweede deel gaat louter om de prospect, de DMU, het bedrijf. Mogelijk zelfs de stakeholders van dat bedrijf.  OTB gaat u in drie dagen niet alleen alle stappen in dit proces uitleggen en leren, maar ook in diepte met u trainen. Hier komen bijvoorbeeld, de onderzoeksfase, de DMU barriers, Geld, Tijd en Resources barriers aan bod.

OTB eigenaar Anphil, door de buitensporig veel gemaakte “u” kilometers, is inmiddels meester in “u”. Hij, als geen ander, neemt u mee, weer volgens OTB recept, in de wereld van het oprecht en tegelijkertijd effectief bewerken van elke prospect. Het eindresultaat: toegevoegde waarde in de ogen van de prospect…

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?