blue ocean marketeer
Micro Blue Oceans, het belangrijkste business wapen van OTB. Zonder deze micro blue oceans kan OTB niet bestaan, zou OTB niet eens willen bestaan. Het is de aorta van ‘the company’ en het gaat mogelijk ook die van u worden.
“…De micro blue ocean aanpak zou voor u doorslaggevend moeten zijn om met OTB in zee te gaan…”
…Of misschien juist niet. Omdat zo’n approach een brug te ver is of omdat u liever via gekende en veilige marketingstrategieën succesvol wilt worden. Of om elke andere reden niet uw comfortzone te willen verlaten…
Geïnspireerd door het bekroonde boek ‘Blue Ocean Strategy’ van auteurs Kim en Mauborgne, ontwikkelt, traint en implementeert OTB micro blue oceans voor elk bedrijf, ongeacht grootte en branche. Er is wel een essentieel verschil in gedachtegoed en werkwijze. Namelijk, micro blue oceans ‘made by OTB’ hebben altijd een extreem hoge pragmatische waarde. Het maakt dat deze micro blue oceans snel toepasbaar en snel in te zetten zijn. Inzetbaar voor de gehele organisatie alsook klanten en prospects.
Door het concept te verkleinen naar ‘micro‘ ontstaat opeens een zee aan mogelijkheden, positieve uitdagingen en echte kansen voor marketeers. OTB legt dit straks verder uit.
Een voorbeeld van een échte blue ocean klassieker is het door twee straatartiesten opgerichte bedrijf Cirque du Soleil. Tot dan was circus toch vooral bedoeld als entertainment voor kinderen en ouders. De oprichters zagen in dit kader een ‘vergeten’ doelgroep. Een doelgroep die -vanuit business perspectief- mogelijk veel interessanter zou zijn.
Er zou dan wel een transitie gemaakt moeten worden. Van circus voor goed vermaak met typische/cliché circusacts, naar een circus waarin de cocktail van zang, dans, muziek en het allerhoogste niveau aan circusacts je een nieuwe dimensie aan beleving moest geven. Cirque du Soleil richtte haar pijlen natuurlijk op de doelgroep volwassen. Met succes! Er zullen nu, anno 2020, weinig mensen zijn die deze circus-inspirator als weinig onderscheidend beschouwen, laat staan dat er mensen zijn die het bedrijf überhaupt niet kennen! Over brand awareness gesproken…
“…Nu wil elke marketeer wel zo’n ultieme blue ocean verzinnen en succesvol uitrollen. OTB wenst dat ook, en sluit ook niet uit groots te kunnen creëren, maar, hun realiteitszin neigt naar een meer pragmatische benadering…”
Een benadering die dan niet alleen van toepassing is voor de happy few, de mensen die kennelijk in staat zijn de wereld te veranderen, maar een benadering die toegankelijk is voor de marketeers, maar ook de overige medewerkers van het bedrijf! En het heet: micro blue ocean. Hoe mooi is dat: alle medewerkers, let op…alle medewerkers kunnen binnen het micro blue ocean concept zinvol bijdragen aan het uniek maken en dus herpositioneren van het bedrijf. Alsof marketing alles in haar eentje moet doen.
U weet het nog? OTB transformeert organisaties naar chronisch blije organisaties.
Micro blue oceans gaan namelijk niet alleen bijdragen aan omzet- en margeverbetering. Ze gaan er ook voor zorgen dat alle medewerkers, vanwege hun blue ocean input, meer plezier gaan ervaren, zich nuttiger en betrokken voelen en meer interactie met hun collega’s aangaan. Want, het werken met micro blue oceans is een fantastische manier om een organisatie met elkaar te laten praten en een organisatie die zichzelf gaat uitlaten. OTB garandeert zo een serieuze stap naar een blije organisatie. En u weet, een blije organisatie… zorgt voor blije klanten.
“…Daarom, elk plan, elke training, elk voorstel, elk aan tafel gesprek en in alle tactische- en strategische brainstormsessies, zullen micro blue oceans de hoofdrol spelen, als u met OTB in zee gaat…”
…Blue oceans gaan dus over het creëren en uitrollen van unieke micro meerwaardes in de ogen van uw doelgroepen. Note: OTB ervaart regelmatig dat unieke micro blue oceans, ondanks de goede executie, niet altijd even snel door de markt opgepakt worden. Dat is logisch. Uniek betekent niet eerder vertoond. Niet eerder vertoond is een verandering van het nu. En dat kan op zijn beurt voor mentale frictie en dus weerstand zorgen.
“…Wees gerust, de aanhouder wint hier altijd. Kwestie van bedachtzaam implementeren. Micro blue oceans kosten tijd ze te waarderen; wat met een door OTB getraind blue ocean marketingteam aanzienlijk verkort wordt…”
Het fundament van micro blue ocean gedrag zit volgens OTB in iedereen. Iedereen heeft het, maar niet iedereen durft er gebruik van te maken. Het lijkt zelfs dat, naarmate we ouder worden, we steeds minder blue ocean gedrag durven te vertonen.
Want micro blue oceans gaan over anders durven zijn, anders durven kijken, anders durven denken en anders durven doen. Je niet laten misleiden door wat mag en wat niet mag. Niet openstaan voor kuddegedrag, wel openstaan voor het loslaten van je boven- en ondergrens (zonder afstand te nemen van je waarden). Om vervolgens geïnspireerd te worden door de nieuwe mentale ruimte.
OTB meent dat het woord ‘loslaten’ erg omvattend is voor dit alles. OTB meent ook dat, hoe goed we ook ons best doen ‘los te laten’, we altijd een hoge dosis geconditioneerd zijn in ons hebben. Dat hoeft geen probleem te zijn. Als je er veel jaren over doet om bovenstaande (on)bewust te mijden, dan mag je er gerust een tijd over doen om weer terug te keren.
“…OTB ontwikkelt en implementeert micro blue oceans voor bedrijven. Met heel veel plezier zelfs, aangezien beide eigenaren in alle omstandigheden, voor elke bedrijf ongeacht grootte en branche, in staat zijn unieke micro blue oceans te creëren. Daarnaast faciliteren ze in trainingen om uw organisatie, in het bijzonder de marketingafdeling, micro blue ocean selfsupporting te maken…”
Als u inmiddels niet bent afgehaakt , moet dat duidelijk zijn. Naast een blije(re) organisatie waarin mensen zinvol bijdragen en zichzelf kunnen uitlaten, met het risico dat deze mensen klanten en prospects gaan infecteren, gaan micro blue oceans bijdragen aan de herkenbaarheid/nieuwe herkenbaarheid van het bedrijf. Ze gaan het bedrijf uniek maken in de ogen van de markt. Micro blue oceans dwingen respect af bij zowel leveranciers, klanten en prospects. Want ze zullen altijd anders, gedurfd en gericht zijn op de latente behoefte van de markt.
“…Samen met uw marketeers creëert OTB nieuwe micro blue ocean strategieën. Strategieën die wel marktcommunicatie waardig zijn. Want altijd onderscheidend, latente behoefte dekkend en vooral verrassend…Zo OTB…”