Een voorbeeld van een échte blue ocean klassieker is het door twee straatartiesten opgerichte bedrijf Cirque du Soleil. Tot dan was circus toch vooral bedoeld als entertainment voor kinderen en ouders. De oprichters zagen in dit kader een ‘vergeten’ doelgroep. Een doelgroep die -vanuit business perspectief- mogelijk veel interessanter zou zijn.
Er zou dan wel een transitie gemaakt moeten worden. Van circus voor goed vermaak met typische/cliché circusacts, naar een circus waarin de cocktail van zang, dans, muziek en het allerhoogste niveau aan circusacts je een nieuwe dimensie aan beleving moest geven. Cirque du Soleil richtte haar pijlen natuurlijk op de doelgroep volwassen. Met succes! Er zullen nu, anno 2020, weinig mensen zijn die deze circus-inspirator als weinig onderscheidend beschouwen, laat staan dat er mensen zijn die het bedrijf überhaupt niet kennen! Over brand awareness gesproken…
“…Nu wil elke marketeer wel zo’n ultieme blue ocean verzinnen en succesvol uitrollen. OTB wenst dat ook, en sluit ook niet uit groots te kunnen creëren, maar, hun realiteitszin neigt naar een meer pragmatische benadering…”
Een benadering die dan niet alleen van toepassing is voor de happy few, de mensen die kennelijk in staat zijn de wereld te veranderen, maar een benadering die toegankelijk is voor de marketeers, maar ook de overige medewerkers van het bedrijf! En het heet: micro blue ocean. Hoe mooi is dat: alle medewerkers, let op…alle medewerkers kunnen binnen het micro blue ocean concept zinvol bijdragen aan het uniek maken en dus herpositioneren van het bedrijf. Alsof marketing alles in haar eentje moet doen.