Waarom überhaupt een bedrijf oprichten? Wie denk je daar blij mee te kunnen maken? En, wie is OTB om organisaties blijer (= succesvoller) te maken?
OTB bekijkt het zakenleven vanuit een…OTB invalshoek. Kritisch zijn naar organisaties, betekent bovenal kritisch zijn naar jezelf. Concreet antwoord geven op bovenstaande -ogenschijnlijk simpele- vragen vertelt iets over de intrinsieke motivatie van OTB, maar vooral over de concrete blij-waarde die het wil toevoegen.
OTB oprichters Anphil en Michel; jarenlang samengewerkt, jarenlang afzonderlijk gewerkt en jarenlang bevriend, droomden al jaren van een samenwerking om bedrijven helpen blijer/succesvoller te worden. Aan identieke ervaringen geen gebrek. Tal van genoten en gedelegeerde trainingen, coachingsessies en ondersteuning van consultants van de afgelopen decennia scoorden gemiddeld niet meer dan een mager zeventje. Misschien goed genoeg voor anderen, zeker niet goed genoeg voor beide heren.
In alle eerlijkheid. In de vele gesprekken voorafgaand was het toch grotendeels samen dromen en mijmeren over hoeveel beter ‘wij’ dit zouden doen. Meer gericht op resultaat en meer gericht op wie wel en wie niet de unieke OTB metamorfose mocht ondergaan. Aan zelfvertrouwen en naïviteit geen gebrek, toch?
Het zaadje voor de start van de samenwerking is lang geleden geplant. Basisgedachte toen en nu: organisaties helpen (nog) blijer/succesvoller te worden in ambachtsgebieden sales, marketing en management. Zo simpel kan het zijn. Een persoonlijke missie die volgens OTB toegepast kan worden op elke organisatie, ongeacht grootte en branche.
Het antwoord op de vraag “Wat doet OTB?”, is evenzeer simpel als complex. OTB transformeert organisaties, teams en individuen naar duurzaam blij. Duurzaam in deze context betekent, met een lange levensduur, met een lang bestaansrecht, overanderlijk, solide, sterk en permanent.
“…OTB transformeert organisaties, teams en individuen naar duurzaam blij…”
.
Het antwoord op de vraag “Hoe doet OTB dit, hoe transformeert OTB een organisatie naar duurzaam blij?” komt voor een groot deel tot uiting in de executie van OTBs gedachtegoed Micro Blue Ocean. Het ontwikkelen en uitrollen van unieke micro meerwaardes, in de ogen van de interne- en externe markt.
Zo, dat is eruit. Je kunt er van alles van vinden, maar OTB oprichters Anphil en Michel kunnen er ’s nachts voor wakker gemaakt worden. Het bedrijf is beschikbaar voor de reeds blije organisaties -je hoeft immers niet ziek te zijn om beter te worden- en de soon to be ones. OTB laat zich graag gebruiken voor de volgende activiteiten:
- Ontwerp én implementatie van Micro Blue Ocean strategieën
- Transitie van organisatie naar blije- en rendabele organisatie
- Interim indien verandering gewenst is
- Coaching mits bestand tegen OTB
- Ontwerp en implementatie van tight-fit trainingen
- Speciaal voor ZZPers: sparringsessies by the hour!
- Meesterlijk presenteren (in slechts 3 dagen)
- Sales: beurstraining ‘jaag je klanten weg’
- Sales next level: stop met vragen stellen™
- Only4 new business: masterclass OTBs prospectmanagement™
- Voor managers: afkicksessies ‘stop met managen’
- Marketing & Communicatie: opkicksessies ‘start nu met micro blue oceans™
- Consultative Selling 7.0, de U -training
- Consultative Selling 7.0, de IK -training
- Consultative Selling 7.0, de U en Ik -training
Iemand, een team, of zelfs een gehele organisatie blij maken klinkt allesbehalve professioneel. De OTB oprichters hebben in hun hele carrière nooit een KPI (key performance indicator) ‘blij worden‘ ontvangen of uitgedeeld. Alsof blij worden tot iets goeds leidt…
Maar toch…je zult maar een blije organisatie hebben, of er in zitten, al dan niet met geforceerde KPI’s. Wat zou dat doen met uw beleving en inzet naar collega’s, klanten en leveranciers? En wat zou dat betekenen voor deze mensen die uw inzet en beleving mochten ontvangen? En daarom, zonder soft of melig te worden: OTB gelooft dat blije organisaties succesvoller zijn dan de niet blije. Waarmee we komen op het woord succesvol. Wanneer is een bedrijf succesvol?
Vraag het aan verschillende mensen en je krijgt verschillende antwoorden. Note: tijdens het schrijven van deze tekst deze vraag eens aan OTB eigenaar Anphil gesteld. Zonder aarzeling zijn antwoord: ‘Succesvol wanneer een bedrijf zijn doelstellingen behaald heeft’. Nog de naweeën van lang manager geweest te zijn, theoretisch en praktisch gezien klopt het. En dat is precies wat OTB wenst. Samen met de opdrachtgever bepalen wat succes en succesvol nu precies inhoudt en dat middels realistisch doelstellingen handen en voeten geven. Liefst niet in strijd met de gedroomde blij-factor.
Wie is OTB om organisaties blijer te maken?
Kunnen organisaties zichzelf niet verbeteren? En anders, er is toch een overvloed aan OTB -achtige bedrijven? En wat biedt OTB opdat zij dat voor elkaar krijgen?
De antwoorden zullen niet louter zwart/wit zijn. Bedrijven kunnen zichzelf verbeteren…op voorwaarde van aanwezigheid van competente medewerkers die het verschil willen maken. Medewerkers die geen genoegen nemen met het behaalde resultaat. En onder de voorwaarde dat deze mensen ook de ruimte en bevoegdheden -inclusief de bevoegdheid om te falen- krijgen.
Van de andere kant, goede externe partijen zien de wereld van de klant toch net wat anders. Niet geremd door de interne hiërarchie, interne politiek en de typische bedrijfs/branche kennis, kunnen de ‘externen’ de ziel van een bedrijf op een andere manier blootleggen. De ‘internen’ willen dat misschien ook, maar is volgens OTB bijna onmogelijk. Alsof je in je eigen vlees snijdt.
Het aantal branchegenoten, alleen al in Nederland, is immens. Voor elk bedrijfsprobleem overvloedig veel oplossers. Google eens ‘consultant’, ‘salestraining’ of ‘managementvaardigheden’. Het aanbod aan trainers, consultants en coaches is dan groot, heel groot. En toch heeft OTB zich hier nauwelijks door laten inspireren.
Waarom? Omdat de lange aanloop van OTB om ‘los te gaan’ iets goeds gebracht heeft. Want, er is vooraf veel tijd gestopt in een basisanalyse van honderden toekomstige branchegenoten. Op website niveau, social media en natuurlijk de parate kennis van de OTB eigenaren zelf. Aantal kernvragen. In hoeverre onderscheiden de branchegenoten zich? Wat maakt ze uniek? En hoezeer raken we hier van opgewonden?
Ten tijde van analyse was OTB feitelijk die externe partij, u weet wel, die totaal vrij, onbevooroordeeld en onbezoedeld, in dit geval, toekomstige concurrenten onder de loep mocht nemen. Resultaat van dat onderzoek? Best verrassend. Veel aanbieders, volgens OTB normen, weinig onderlinge differentiatie.
Abstract in de communicatie en het te vaak vuren van lege communicatie-hulzen. Een voorbeeld. Cursus ‘klantgericht verkopen’. Deze wordt zeker gegeven omdat er ook een cursus ‘niet klantgericht verkopen’ bestaat? Of moet deze cursus gegeven worden omdat de cursist weinig met klanten heeft en daarom deze cursus zou moeten krijgen?
Nog eentje. Het bekende MTO, medewerkers-tevredenheidsonderzoek. Laat vooral het woord ‘tevreden’ even op u inwerken. Vertaal dit nu eens naar uw eigen relatie. Inspirerend niet? OTB heeft nooit willen begrijpen waarom werkgevers veel geld aan derden betalen om vervolgens niet meer dan tevreden medewerkers in dienst te hebben.
U begrijpt het misschien al. OTB is wat gevoelig voor zaken waar de meesten niet gevoelig voor zijn. Het geeft aan hoe obsessief beide heren met hun vak bezig zijn.
OTB staat voor “On the Border”. Een niet toevallig gekozen bedrijfsnaam. Op de grens van is het werk-credo. OTB streeft naar eigen uniekheid maar ook uniekheid voor al haar klanten. Noem het anders willen zijn dan anderen. Met gemiddelde strategieën, plannen, acties, trainingen en coaching gaan we met z’n allen niet de oorlog winnen, zo denkt OTB.
Doen wat anderen -al dan niet met succes- ook doen? OTBs advies, niet doen. Wel doen, met een bijna minachting voor uw concurrentie, maar met respect voor het resultaat, messcherpe, anders dan andere, proposities bedenken én uitvoeren.
Dit betekent dat echte uniekheid (in de ogen van de markt), echte vernieuwing, durf om gevaarlijke paden te bewandelen, de moed om interne- en persoonlijke confrontaties aan te gaan, geen containerbegrip woorden zijn voor OTB. Dit zijn woorden die door beide eigenaren gedronken worden.
.
“…Met gemiddelde strategieën, plannen, acties, trainingen en coaching gaan we met z’n allen niet de oorlog winnen…”
.
Nog eentje. OTBs kerstboom gaat nauwelijks branden door organisaties, groepen en individuen louter te trainen op basis van een buiten naar binnen gedachte.
Dus, een cursusje vaardigheden geven voor wie dan ook kan alleen maar plaatsvinden indien OTB het sterke vermoeden heeft dat de persoon, groep of organisatie ook daadwerkelijk de juiste ‘attitude’ heeft om de OTB metamorfose te ondergaan. Het spreekt voor zich dat, indien u niet akkoord kunt gaan met deze approach, OTB niks voor u gaat betekenen.
Overigens, het belangrijkste deel van groei is wel alle aandacht en energie te stoppen in het proces van binnen naar buiten. Wat zou er gebeuren indien een functionaris zich verheugd te doen hij doet, trots is op wat hij mag doen en dit ook nog eens overbrengt op zijn collega’s? Precies, dit zou iemand zijn die feitelijk geen training(en) nodig zou hebben…de intrinsieke motivatie zou al voor groeiflow zorgen.
OTB beschreef eerder het belang van blije organisaties. De transitie van organisatie naar blije organisatie. Of dat te rijmen valt met bijvoorbeeld persoonlijke confrontaties aangaan? Of messcherpe strategieën bedenken met minachting voor de concurrentie?
OTB denkt van wel. Misschien kan het één niet zonder het ander? Een louter blije organisatie zonder krachtige sturing is slechts…een blije organisatie. Andersom, krachtige sturing zonder plezier met KPI zorgt voor (mentaal) uitval.
Het is de kracht van OTB om de twee gepercipieerde uitersten, een blije organisatie en een geprovoceerde/push/pull organisatie aan elkaar te rijgen. Het maakt OTB uniek deze twee aspecten te zien en beide evenveel strategische waarde toe te kennen. Elk plan, elke training, elk voorstel, elk aan tafel gesprek is hiervan doorspekt.
Het is dan ook de Yin Yang van OTB. Over uniek gesproken: om OTB messcherp te houden, hanteert OTB een gewaagde no cure no pay garantie. Daarom geen luchtkastelen doelstellingen, maar de echte, die wel passen in uw realistische wereld.
Beide eigenaren hebben een indrukwekkende staat van dienst in ambachtsgebieden sales, marketing, management én ondernemen. Zonder dat ze het wisten, zijn ze binnen deze ambachten altijd authentiek, creatief en uniek geweest. Anders dan anderen, baanbrekend, soms iets te grensverleggend maar onvermoeibaar voorop willen lopen.
Niet uniek, maar wel bijzonder is dat beide heren tactisch én operationeel excelleren. Het voordeel van alles meegemaakt te hebben en op basis van voortschrijdend inzicht snappen dat de executiefase (lees: in de modder werken) toch nog steeds de allerbelangrijkste fase voor succes is. Deze eigenschappen, maar liever, deze talenten, zullen geconverteerd worden naar “uw organisatie helpen nog blijer te worden”