Kort en krachtig: Een Micro blue ocean is “iets” wat nog niet eerder verzonnen is. Dat dat “iets” nog niet eerder verzonnen is, komt omdat uw omgeving hier blijkbaar niet mee bezig was.
Een micro blue ocean is een plan, een actie, een activiteit, een verandering, een aanpassing die altijd als gemeenschappelijke deler heeft, uniek en dus anders dan andere te zijn. Uniek in de ogen van uzelf/uw team/ uw organisatie. Maar ook uniek in de ogen van de markt.
U denkt dat dat best moeilijk is? Nee, dat is niet best moeilijk, aangezien OTB zich richt op de meer concrete realistische unieke blue oceans. U denkt nog steeds dat dat best moeilijk is omdat, met de aanwezigheid van zoveel slimme mensen en slimme concurrenten alles al is verzonnen is?
OTB is het hier driewerf niet mee eens. U zult versteld staan. We hebben toch vaak de neiging iets te verzinnen wat al bestaat. Professioneel kuddegedrag noemt OTB dit.
Iets formeler: Micro blue oceans gaan over het creëren en uitrollen van unieke meerwaardes, in de ogen van uw interne- en externe omgeving. Let wel: uniek in de ogen van uw omgeving betekent niet automatisch dat het nergens ter wereld bestaat
Het kan gerust zo zijn dat in andere branches dit unieke aspect inmiddels commodity is, maar in uw organisatie, of binnen uw branche nog totaal onbekend.